PPU-studiet er 1-årig og derfor var vi nødt til å komprimere studentenes involvering innenfor ett studieår slik at det var ett studentkull som var involvert i AP1, mens et annet i AP2 og AP3.
Studentrepresentanter var involvert i referansegruppe, og studentene kunne søke på jobb som prosjektassistenter som bidro i ulike oppgaver i prosjektet, bl.a. med tekster/bilder om prosessen til prosjektloggen på nettsiden, samt få en utvidet rolle som forskningsassistenter i aksjonsforskningsprosessen.

Oversikt
AP1 ble gjennomført høsten 2022 og handlet mye om å identifisere og utforske behov, bruk og egnethet.
Fokus: fag møter teknologi, fagspesifikk didaktikk, utfordre lærerutdanning. Det er dette studentene skal være med på i høst.
AP2 ble gjennomført høst 2023 og hadde fokus på implementering i større skala, utforske og bygge videre, konsolidere, finne tydeligere form og bruk.
Fokus: Studentenes læring, studentene møter fag og teknologi i møte med fagspesifikk pfkd
AP3 ble gjennomført vår 2024, da tok vi læringsavataren slik den er blitt integrert i undervisningsdesign med ut for å teste i praksisperioden i VGS (Musikk Dans Drama og kroppsøving/idrettsfag).
Fokus: Elev- og skole møter teknologi og erfarer fagspesifikk pfkd.

Aktiviteter i arbeidspakke 1, 2022
Aktivitet 1: Uke 32-40
Produksjon i RITMO lab, studentassistent og Helle (utvikler) i møte med PPU studenter (early customers, testbrukere, produsere prototyp opptak)
Aktivitet 2: Uke 41
Oppstartsamling full dag NIH og KHIO om profesjonsfaglig digital kompetanse, utforske mulighetsrommet i møtet mellom fag-teknologi og fagspesifikk digital undervisning
Aktivitet 3: Uke 42-43 (KHiO) og 45-46 (NIH)
Undervisnings-laboratorium for PPU studenter fagdelt (dans/teater/KØ)
utforskning og utvikling av hybride undervisningsdesign som integrerer bruk av noen av prototype-opptakene av læringsavatar
Aktivitet 4: uke 47, 23.nov på KHiO
Erfaringsdelingsseminar, dokumentasjon, evaluering, spredning og kunnskapsaggregering

Aktivitet i arbeidspakke 2, 2023
Undervisning NIH/KHiO om profesjonsfaglig digital kompetanse (PFDK)
Generelt om områdene i PFDK, om fag i møte med teknologi og digitalisering, samt utforske ulike digitale verktøy (ikke læringsavatar)
Felles oppstartsamling 8. november på NIH
Lære om Læringsavatarprosjektet og teste og utforske appen i praksis
Undervisningslaboratorium 1 på NIH/KHiO
Mer fagspesifikk utforskning og utprøving av appen inn mot praksisarena vgs i praksisgrupper (relatert til læreplan, læringsforløp)- identifisere meningsfull bruk
Utvikle bevegelsesmateriale til opptak som er meningsfull del av ide/plan om fagspesifikk undervisning
Opptak av bevegelsesmateriale på RITMO (1 fra hver praksisgruppe)
Undervisningslaboratorium 2
Praksisgruppene jobber med å planlegge vgs praksis og hvordan helt konkret bruke og integrere materiale i appen i sin praksisundervisning
Skal inn i øvrig system og maler for undervisningsplanlegging

Aktivitet i arbeidspakke 3, 2024
Implementere Læringsavatar i skolepraksis (vår 2024)
1. Teste hybride undervisningsdesign i skolepraksis (VGS)
- Idrettshøgskolen sine studenter testet appen i praksis i uke 6 – 12.
- Kunsthøgskolen sine studenter testet appen i praksis i uke 9 – 15.
2. Evaluering og kunnskapsutvikling av avataren og pfdk som støtte for læring i fagene
- Studentene logget sine erfaringer i praksisrapporter.
- FOU-gruppen og prosjektgruppen logget sine erfaringer fra observasjoner i praksis og hadde et felles erfaringsdelingsseminar etter praksis.