Gå til hovedinnhold Gå til søk

Hva er prototype-appen VisBev3D?

VisBev3D, (populært referert til som 'læringsavatar' i prosjektet), er en prototype av en 3D visualiserings-app som ble utviklet som en del av prosjektet Læringsavatar. I den kan brukerne se en 3D animasjonsfigur (en avatar) gjøre bevegelser i et 3D rom hvor de selv kan velge f.eks perspektiv og hastighet. Studentene utforsket den, som et av flere eksempler på digitale verktøy, i sitt arbeid med å utvikle digital pedagogikk.

For en demonstrasjon av funksjonene i appen klikk HER, eller på bildet under.

(Lenke til Vimeo, skjermopptak.)

Foto av innloggingssiden for VisBev3D

 

Appen VisBev3D er et forsøk på å lage enkle 3D-visualiseringer vist på en måte som fungerer for bevegelsesfag.

 

Opptak av PPU-studentenes bevegelser, gjort med sensorer på RITMO institutt ved UiO, ble konvertert til en 3D-animasjon ved hjelp av appen.

I prosjektet ville vi undersøke om det for en elev vil være mulig å lære en bevegelse når hun/han kan se på en 3D-animasjon av bevegelsen – som er tatt opp ved hjelp av sensorer (motion capture teknologi).

Vi var nysgjerrige på om prosessen der lærerstudenten lager opptaket og tar valg på hvilken informasjon eleven skal få i tillegg kan fungere som en ‘simulering’, dvs. gi en opplevelse/erfaring av det å undervise et trinn/en bevegelse.

 

Utviklet i samarbeid mellom Helle Levang Moum og Henrik Lieng, med assistanse fra Terje Slaato og Gard Kleiv Jansen

Technologies and Frameworks:

  • JavaScript, with React for UI
  • Firebase for database
  • Three.js for visualization

The web app contains two main pages: one for 3D visualization of an animation sequence and one for managing the visualizations for a user. (…) A new user can be created from the start page, and a standard user will then be created. Such a standard user can upload visualizations and view their own visualizations from the management page.

A 3D visualization is stored in a file of the type gltf. In this application, these files come from motion capture recordings and are manually created by an expert in 3D modeling. The files are made with Blender.

For å lese mer om funksjoner og open source/code på Github klikk på lenken:

Functionalities of the Visualization Page

Oppsummert:

  • Verktøy for å automatisere prosessen med å gjøre et motion capture opptak om til en 3D-visualisering, samt lagre og vise fysisk bevegelsesmateriale.
  • Prototypen har som mål å kunne tilby den samme funksjonen for bevegelse som noter har for musikk, men i et 3D-format.
  • I prosjektet ble appen utviklet fra en prototype; VisMo3D 1.0 (tidligere navn) til MVP (Minimum Viable Product), VisBev3D 2.0 (Visualisere Bevegelse i 3D)
  • Videreutviklet av BA IT studenter ved Høyskolen Kristiania under veiledning av Helle Levang Moum og Henrik Lieng.
  • Prototypen ble testet av lærerstudenter ved Kunsthøgskolen i Oslo og Norges Idrettshøgskole, studieårene 22/23. Med bakgrunn i deres tilbakemeldinger utviklet vi MVP’en som ble testet av studentkullet 23/24 ved de samme høyskolene.

Om initiativtageren til appen

 

Helle L. Moum driver enkeltpersonforetaket HLM Produksjoner hvor hun jobber som produsent for dans. I tillegg er hun koreograf og underviser i egenutviklede Verksted i kreativ dans som har turnert mye i grunnskolen i Den kulturelle skolesekken.

I forbindelse med corona lock-down og hjemmeskole intervjuet hun mange dansepedagoger i VGS om opplevelsene dere av å undervise på skjerm. Erfaringene deres har vært med på å utforme ideen til den prototypen av appen som ble brukt som et eksempel på en digital læringsressurser i Læringsavatarprosjektet. Bakgrunnen for appen var mangelen på en digital læringssressurs som fungerer på dansens egne prinsipper og behov i en læringssituasjon.

Foto: Astrid S. Hoel