Mål
Appen VisBev3D er et forsøk på å lage enkle 3D-visualiseringer vist på en måte som fungerer for bevegelsesfag.
Opptak av PPU-studentenes bevegelser, gjort med sensorer på RITMO institutt ved UiO, skal konverteres til en 3D-animasjon ved hjelp av appen.
I prosjektet vil vi undersøke om det for en elev vil være mulig å lære en bevegelse når hun/han kan se på en 3D-animasjon av bevegelsen – som er tatt opp ved hjelp av sensorer (motion capture teknologi).
Vi er nysgjerrige på om prosessen der lærerstudenten lager opptaket og tar valg på hvilken informasjon eleven skal få i tillegg kan fungere som en ‘simulering’, dvs. gi en opplevelse/erfaring av det å undervise et trinn/en bevegelse.
Oppsummert:
- Verktøy for å automatisere prosessen med å gjøre et motion capture opptak om til en 3D-visualisering, samt lagre og vise fysisk bevegelsesmateriale.
- Prototypen har som mål å kunne tilby den samme funksjonen for bevegelse som noter har for musikk, men i et 3D-format.
- Fra VisMo3D 1.0 (tidligere navn) til VisBev3D 2.0 (Visualisere Bevegelse i 3D)
- Videreutvikles av BA IT studenter ved Høyskolen Kristiania under veiledning av Henrik Lieng.
- Prototypen testes av lærerstudenter ved Kunsthøgskolen i Oslo og Norges Idrettshøgskole, studieårene 22/23 og 23/24.
Om initiativtageren til appen
Helle L. Moum driver enkeltpersonforetaket HLM Produksjoner hvor hun jobber som produsent for dans. I tillegg er hun koreograf og underviser i egenutviklede Verksted i kreativ dans som har turnert mye i grunnskolen i Den kulturelle skolesekken.
I forbindelse med corona lock-down og hjemmeskole intervjuet hun mange dansepedagoger i VGS om opplevelsene dere av å undervise på skjerm. Erfaringene deres har vært med på å utforme ideen til den prototypen av appen som skal brukes som et eksempel i Læringsavatarprosjektet.