På torsdag 25. januar var det på’n igjen med læringsavatarutforskning. Vi fant flere undervisningsmetoder som fungerte overraskende bra og noen som ikke fungerte. Begge deler er verdifulle erfaringer. Fra et teaterperspektiv har vi tidligere snakket om at læringsavatar har liten hensikt ettersom avataren underviser en fysisk bevegelsesfasit, mens teater handler i hovedsak om indre prosess og opplevelse. Likevel finnes det teatersjangre som har en mer fysisk tilnærming i enkelte øvelser. For eksempel Lecoq sine «twenty movements» og Meyerholdt sin lære i «biomechanics»
Med god ledelse fra Artemy Flidushkin fikk vi en spennende innføring i en av Meyerholds biomekantiske øvelser, med hjelp fra læringsavataren. Artemy hadde tidligere spilt inn en bevegelse som avataren nå kunne vise oss. Vi så på avataren fra flere vinkler mens øvelsen ble vist igjen og igjen. Deretter hermet vi så godt vi kunne mens Artemy gikk inn og fysisk rettet på oss og veiledet. Dette var både morsomt og lærerikt.
Skrevet av Elisabeth Eilertsen Eldevik
28.01.24